Przegląd szekspirowski w Lublinie

Dnia 11 marca 2016 roku Grupa pod wiszącym kotem działająca przy VII Liceum Ogólnokształcącym im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie wraz z opiekunami: panią profesor Beatą Gendek – Barhoumi i panem Edmundem Golisem wyruszyła do Centrum Kultury w Lublinie na XVIII Ogólnopolski Przegląd Inscenizacji Fragmentów Dzieł Williama Szekspira w Języku Angielskim.

Po niemal siedmiogodzinnej podróży, około godziny 22:00 dotarliśmy do miejscowości Nasutów koło Lublina, gdzie byliśmy zakwaterowani. Trudy podróży dały się we znaki każdemu. Zdrętwiałe nogi, niewyspanie… Mimo wszystko, po godzinnym odpoczynku, rozpoczęliśmy ostatnie próby.

Następnego dnia, na początku festiwalu, obejrzeliśmy prezentację filmową fragmentów inscenizacji XVII Przeglądu.

Następnie swój monolog, oparty na tragedii „Makbet”, zaprezentował absolwent VII LO w Częstochowie, zdobywca Grand Prix 2015 – Konrad Popczyk. Podzielił się on także swoimi wrażeniami z tygodniowego pobytu w Anglii i spektakli obejrzanych w dwóch najsłynniejszych teatrach szekspirowskich: Royal Shakespeare Company w Stratford-upon-Avon i The Globe Theatre w Londynie. W Stratfordzie Konrad miał okazję zobaczyć sztukę pt. „Kupiec wenecki”, a w londyńskim teatrze The Globe komedię „Jak wam się podoba”.

Poza konkursem swoim występem „A Time for Such a Word as Death”, uraczyli nas aktorzy z Teatru Panopticum Młodzieżowego Domu Kultury „Pod Akacją” w Lublinie, do którego scenariusz napisali Jerzy Wrzos i Mieczysław Wojtas.

Grupa Pod Wiszącym Kotem zaprezentowała dwa spektakle oparte na dramatach Szekspira: „Jak wam się podoba”, „Otello”, „Makbet”, „Romeo i Julia” oraz „Hamlet”. Spektakl „Seven” w reżyserii pani profesor Beaty Gendek – Barhoumi przedstawiał siedem stadiów życia człowieka: począwszy od bycia niemowlęciem aż do śmierci. Oto fragment zapowiedzi przedstawienia:

Theatrum mundi – świat jest teatrem, aktorami ludzie. Motyw tak często ukazywany przez mistrza ze Stratfordu, ze stał się jego wizytówką, szyldem, , który mógłby wisieć nad wejściem do londyńskiego The Globe. Nasze ludzkie przedstawienia są i tragiczne i komiczne, podniosłe i farsowe, heroiczne i przyziemne Te nasze człowiecze spektakle mieszają w sobie, jak w wielkim dzbanie, wino i łzy. Nie znając scenariusza i nie słysząc uwag reżysera, czekamy na kolejny epizod, zwrot akcji, pomocne didaskalia czy szczęśliwe rozwiązanie. Improwizujemy ciągle, nie jesteśmy pewni następnego kroku, „zrodziliśmy się bez wprawy i pomrzemy bez rutyny”. […]

komediantka i komediant,
ulubieńcy publiczności,
odegrają nas w teatrze. (…)

A potem się pokłonimy
i to będzie farsy kres.
Spektatorzy pójdą spać
ubawiwszy się do łez.

Grupa pod wiszącym kotem z Częstochowy, której członkowie wielokrotnie byli laureatami lubelskiego przeglądu przedstawia spektakl SEVEN na podstawie dramatów Jak wam się podoba, Makbet, Otello, Romeo i Julia, Hamlet.

Miłej zabawy, drodzy spektatorzy……

W rolę Króla Życia wcielił się Piotr Kuliś. W trakcie spektaklu prezentowanych jest siedem etiud, podczas których poszczególni aktorzy wygłaszają swoje monologi, a reszta za pomocą swoich ciał formuje rekwizyty kojarzące się z każdym z etapów życia, np. wózek, ławkę szkolną itp. W skład obsady wchodzą: Matka – Magdalena Olszewska, Uczeń – Sebastian Bożek, Kochanek – Mateusz Kawecki, Rycerz – Maciej Wachowski, Sędzia – Cyprian Szwejda, Starzec – Kacper Łokieć i Śmierć – Julia Krysiak. Oprócz świetnego scenarzysty i reżysera jakim jest pani profesor Beata Gendek – Barhoumi, duży wkład w udoskonalanie spektaklu mieli: dr Agnieszka Markowska – konsultant językowy oraz Mateusz Ciuk, który był odpowiedzialny za muzykę. Owoc naszej pracy na kamerze uwiecznił Tomasz Paruzel, a pomoc techniczną tworzyli Mikołaj Knop i Mateusz Chudy.

Motywem przewodnim drugie z przedstawień pt.: „Chodź, tnij taśmy gorsetu” w reżyserii Ewy Całus, Dominiki Kałuzińskiej i Justyny Szyi było cierpienie po stracie ukochanych mężczyzn w tragediach Szekspira. Spektakl przedstawiony został w nowatorski sposób, gdyż miejscem akcji był bar, a zakochani porozumiewali się za pomocą telefonów. Punktem kulminacyjnym występu był niezwykle wzruszający moment, w którym rozdzieleni kochankowie znów się spotykają i w obięciach zaczynają tańczyć.

Łącznie do konkursu zgłosiło się dwudziestu dwóch uczestników, m.in. z: Częstochowy, Lubartowa, Lublina, Zamościa. W skład jury weszli: Mieczysław Wojtas – przewodniczący, Keith Brice – nauczyciel języka angielskiego z Wielkiej Brytanii, Henryk Kowalczyk – koordynator „Festiwalu Teatrów Niewielkich” i „Czasu Poetów” oraz Jerzy Wrzos – sekretarz jury i zarazem konferansjer. Organizatorami konkursu byli: Fundacja RATIONE FORTES.

Na zakończenie 15-stu chętnych wzięło udział w konkursie dotyczącym ukazania motywu śmierci w tragediach Szekspira. Konkurs ten wygrali przedstawiciele VII LO im. Mikołaja Kopernika w Częstochowie.

 W tym roku nagrodę Grand Prix jury przyznało Natalii Smyl z Międzynarodowego LO im. I.J. Paderewskiego w Lublinie za autorską wizję marzeń nastolatki w monodramie „Julia” opartym na fragmentach dramatu „Romeo i Julia” w reżyserii Joanny Lewickiej.

Poziom konkursu był bardzo wyrównany, czego dowodem są trzy pierwsze miejsca dla trzech indywidualności aktorskich.

Ostatecznie Grupa pod wiszącym kotem zajęła III miejsce i jest to kolejny lubelski sukces. Przegląd w Lublinie dał możliwość sprawdzenia swoich sił na scenie, zdobycia doświadczenia, poznania bardzo utalentowanych, młodych ludzi oraz czerpania przyjemności i inspiracji z oglądania sztuk teatralnych.

Newsa przygotował: Sebastian Bożek, kl. 1b