W dniu 9 lutego 2022, uczniowie VII LO mieli okazję wziąć udział w kolejnej edycji Euroscli, tym razem on line. Wydarzenie to było możliwe dzięki udziałowi w projekcie EPAS, Szkoła Ambasadorem Parlamentu Europejskiego. Euroscola, to wydarzenie w którym młodzież Unii Europejskiej może wcielić się w rolę europarlamentarzysty, poznać bliżej sposób działania, procedowania ustaw, specyfiki prac komisji.
Zanim doszło do spotkania, należało się do niego przygotować: Anna Głębocka z klasy 3b nagrała pytanie związane z tematyką klimatyczną, Karolina Kocop z klasy 2b przygotowała zdjęcie na konkurs instagramowy, pod tytułem: Czy jest możliwe życia w harmonii z naturą?
Młodzież przygotowywała się też merytorycznie, zapoznając się z treściami zawartymi na stronie: https://www.youthideas.eu/events/euroscola-online
9 lutego, grupa aktywnych i zainteresowanych przyszłością uczennic z klas: 2b, 3b, 3g i 3h pod opieką nauczycielek: pani Joanny Wołkowickiej i Katarzyny Korneckiej-Nalewajki, wzięła udział w tym prestiżowym wydarzeniu, łącząc się z Parlamentem w Strasburgu ze szkoły lub z domów.
Spotkanie rozpoczęło się od upamiętnienia zmarłego niedawno Przewodniczącego Parlamentu Europejskiego, pana Davida Sassoli. Następnie usłyszeliśmy słowa powitania od Przewodniczącej Parlamentu Europejskiego pani Roberty Metsoli. Jej krótkie wystąpienie, było jednocześnie wezwaniem do angażowania się i wywierania wpływu na rządzących w sprawach, które tak jak przewodni temat spotkania, czyli zmiany klimatu, dotyczy każdego z nas, niezależnie od miejsca zamieszkania.
Kolejnym punktem programu, było spotkanie z panią Fabienne Keller, Kwestorem Parlamentu Europejskiego, wraz z możliwością zadawania pytań dotyczących wszystkich obszarów życia. Dorota Liszewska z klasy 3g wcieliła się w naszego rzecznika i zadała pytanie, dotyczące sposobów przeciwdziałania bezdomności.
W dalszej części spotkania, mieliśmy okazję usłyszeć opinie i zadać pytania Dr David Lowe, adiunktowi Chemii Atmosferycznej Centrum Badań Antarktycznych Uniwersytety Wiktorii w Wellington, w Nowej Zelandii. Dr David Lowe to naukowiec, który odegrał kluczową rolę w ustanowieniu programu Baring Head dotyczącego atmosferycznego CO2 w 1972 roku. Jako badacz i pedagog, był jednym z głównych autorów raportu Międzyrządowego Zespołu do spraw Zmian Klimatu z 2007 roku, który został uhonorowany Pokojową Nagrodą Nobla. Autor książki “The Alarmist: Fifty Years Measuring Climate Change”.
Po sesji polegającej na zadawaniu pytań, rozpoczęło się “Innovation labs”, w którym wszyscy uczestnicy mogli wymieniać się pomysłami na polepszenie sytuacji klimatycznej i skonsultować je z opiniami ekspertów. Do dyskusji dołączył pan Guillaume Ragonnaud z Biura Analiz Parlamentu Europejskiego. Dzięki niemu, dowiedzieliśmy się jakie punkty, związane z ochroną klimatu, wchodzą do agendy prac Parlamentu Europejskiego.
Burza mózgów dotyczyła trzech obszarów tematycznych: Efektywnego korzystania z zasobów z myślą o gospodarce o obiegu zamkniętym, Przywracaniu różnorodności biologicznej i ograniczenia zanieczyszczeń i wreszcie, tworzenia globalnej koalicji w celu powstrzymania i odwrócenia globalnego ocieplenia.
Uczniowie, przez cały czas trwania spotkania, mieli możliwość reagowania: zadając pytanie ustnie lub wysyłając je w formie pisemnej. Spośród nadesłanych propozycji pytań i pomysłów, pozostali uczestnicy mogli głosować na najbliższe ich poglądom.
W trakcie sesji Euroscoli, mieliśmy też możliwość wziąć udział w wirtualnej wycieczce po budynku Parlamentu połączonej z opisem funkcji i roli Instytucji Europejskich.
Spotkanie zakończyło się wystąpieniem pana Cirila Stokelji, Dyrektora do spraw Odwiedzających, Dyrekcji Generalnej do spraw Komunikacji Parlamentu Europejskiego, który podziękował uczniom i nauczycielom, podkreślając rolę młodego pokolenia w nieuniknionej zmianie jaka musi nastąpić abyśmy mogli myśleć o przyszłości.
Uczestnictwo w Euroscoli, to możliwość wymiany myśli, opinii, poznania punktu widzenia osób decyzyjnych oraz ekspertów ale i uczestników z innych krajów. To okazja do zainteresowania młodzieży przyszłym kształtem Europy, kierunkami rozwoju, poszukiwaniem najlepszych rozwiązań, nauki odpowiedzialności. Młodzież naszej Szkoły wykazała się wyjątkowym zaangażowaniem w dyskusję, stawiając bardzo dojrzałe pytania w trakcie debaty. Wierzymy, że spotkanie było cennym doświadczeniem oraz inspiracją do dalszych działań w dziedzinie ochrony środowiska.
To była druga edycja Euroscoli, w jakiej uczestniczyliśmy, mamy nadzieję, że nie ostatnia!
Newsa przygotowały: p. prof. Katarzyna Kornecka-Nalewajka, p. prof. Joanna Wołkowicka.